Czas trwania: jednostka lekcyjna
Forma zajęć: praca samodzielna
Metoda : ćwiczeń
Środki dydaktyczne: karton po mleku, jogurcie, soku itp.
duża butelka Coli, sok w kartoniku, strzykawka,
kostka Rubika, plastikowe sześciany o wymiarach 1x1
Przebieg lekcji
1. Sprawdzenie pracy domowej wykonanej w zeszycie .
2. Powtórzenie wiadomości o jednostkach objętości.
a) co to jest objętość?
b) jednostki objętości - nauczyciel podaje przykłady butelki Coli (litry),
sok w kartoniku, strzykawki (ml), kostki Rubika (cm3)
c) jak dawniej odmierzano objętość .
Ćwiczenie
Układając kolejno pięć sześcianów o wymiarach( 1cm x 1cm )zbuduj prostopadłościan.
Zmierz wysokość i szerokość. Zapisz wynik
Objętość tego prostopadłościanu jest równa liczbie ułożonych sześcianów
Nauczyciel podaje wzór na objętość prostopadłościanu
V = a x b x c
V – objętość w cm3
a - długość cm
b - szerokość cm
c - wysokość cm
Ćwiczenie oblicz objętość prostopadłościanu o wymiarach
a = 5 cm b= 3 cm c= 2 cm
Nauczyciel zapisuje działanie na tablicy
Słabsi uczniowie układają sześciany obliczając ile zużyli sześcianów.
Praca samodzielna
Każdy uczeń otrzymuje dowolny karton
Zmierz długość krawędzi a- długość b= szerokość c= wysokość
Oblicz objętość sześcianu
Nauczyciel sprawdza czy każdy uczeń dobrze odmierzył i dokonał prawidłowego zapisu i podstawił do wzoru.
Zadanie domowe
Wypełnij tabelkę i oblicz objętość prostopadłościanu
Długość a cm
|
3
|
6
|
9
|
Szerokość b cm
|
2
|
4
|
6
|
Wysokość c cm
|
4
|
8
|
12
|
V objętość cm3
|
|
|
|
Opracowała: Anna Puzyrewicz